Foto: Dan B. Ruud

Investerer i stor flåte av slamsugere på biogass

Arnkværn Miljø og Renovasjon Oslo AS og Br. Stenskjær AS har sammen investert 40 millioner i biogass drevne slamsugere med tilhørende hengere.
Dette er en kombinasjon av suge- og spylebiler som kan frakte flytende ADR avfall, biler med varmtvann til mindre og mer tekniske oppdrag og store kombibiler til spylejobber på store rørdimensjoner.

0

Felles for alle enhetene er stor kapasitet til slamforflytninger med 27 til 30 m3 tankkapasitet fordelt på bil og henger. 

– Biogass biler har vært i markedet en stund hvor enkelte aktører inkludert oss selv, har hatt en enkelt slamsuger. Vi har nå en ny stor flåte og kan ta på oss store oppdrag, eller kombinasjonen av mange små som ofte er realiteten vi vår bransje, sier Ole Kristian Qvale hos VA365.

Bærekraftige løsninger

Arnkværn Miljø og Renovasjon Oslo og Br. Steinkjær, begge en del av VA365, satser dermed tungt på bærekraftige løsninger i vann- og avløpsbransjen. Denne satsningen inkluderer både klimanøytrale og nullutslippsbiler i segmentene slamsugere, spylebiler, rørinspeksjonsbiler og suge- og spylebiler. Mens Arnkværn Miljø og Renovasjon opererer i Buskerud, Oslo og Innlandet dekker Br. Steinkjær Viken, Oslo og Innlandet.

– Bakgrunnen for denne omstillingen er et økende behov i markedet for løsninger som kombinerer høy effektivitet med lave eller ingen klimagassutslipp. For våre kunder betyr dette tilgang på fremtidsrettede tjenester som både reduserer miljøavtrykket og ivaretar kvaliteten på arbeidet, sier Qvale.

Biogass vs. elektrisk

Biogassdrevne kjøretøy er om regel 15–20 % dyrere enn tilsvarende dieselmodeller i innkjøp, mens for elektriske enheter kan investeringskostnaden være opptil det dobbelte av en dieselbil – spesielt i det tunge lastebilsegmentet, der elektriske suge- og spylebiler befinner seg.

Når det gjelder drivstoff er det for el-drevne biler slik at strømprisene i Norge er relativt lave sammenlignet med øvrige Europa, noe som gjør lading attraktivt. På den andre siden er tilgjengelig ladestruktur for tunge kjøretøy foreløpig begrenset. Biogass er ofte dyrere per kjørte mil enn diesel, men drivstoffet er samtidig fornybart og klimanøytralt.

For biogassdrevne enheter må man dermed vanligvis regne med ca. 15–20 % høyere timepris enn for diesel. For store elektriske suge- og spylebiler kan prisen bli enda høyere, delvis på grunn av innkjøpskostnadene, men også på grunn av begrensninger i driftstid.

– Høyere innkjøpspris og driftsutgifter påvirker selvsagt timetaksenr, men mange kunder foretrekker likevel disse løsningene av miljøhensyn og fremtidige krav, avslutter Ole Kristian Qvale hos VA365.