
Vann og avløp skal utføres til selvkost, og med økende priser og krav til renseeffekt er det få som ikke frykter høyere priser i årene som kommer. Midtre Romerike Avløpsselskap (Mira) har imidlertid bestemt seg for kjempe i mot, ved å lete med lys og lykter etter kostnadseffektivitet.
Store besparelser
Resultatene er på mange måter imponerende. Fra 2022 til 2024 klarte man å redusere driftskostnadene med 1,7 millioner kroner. Dette utgjør en reduksjon på 22 % av de fem største innkjøpspostene til drifta, der særlig innkjøp av aktivt kull og energi utgjør mer enn en million kroner i innsparinger!
– Dette er forankret i vår strategiplan og ligger naturlig i våre eieres forventinger. Ved å ha satt dette i et nytt system har vi fått alle engasjert i å jobbe med kontinuerlig forbedring. Nå følges kostnadene opp på en ny måte, og dette har nok bidratt mye til hva vi har klart å oppnå, forteller Eirik Rismyhr, leder for Mira.
Grunnidéen
Mira ble i 2012 opprettet nettopp for å sikre kostnadseffektive løsninger gjennom samarbeid mellom kommunene og med dette som utgangspunkt hadde man fra før av en positiv bedriftskultur for å drive fornuftig.
– Det var en stor besparelse for alle å gå sammen om et felles anlegg i stedet for desentraliserte løsninger. Nå er det mer enn ti år siden anlegget sto klart på Tangen, det er på mange måter en suksess, men hvorfor stoppe der, spør Rismyhr.

Foto: Mira
Tøffe tider
Mira er i dag eiet av Lillestrøm og Gjerdrum kommuner, har 12 ansatte med ansvaret for rensing av 2 millioner kubikkmeter avløpsvann årlig foruten drift av 13 pumpestasjoner og 35 km overføringsledninger.
– Det er i dag også meget tøft for kommunene og mange jobber med kraftige innsparinger på både VA og andre tjeneste områder. Vi er satt til å utføre et samfunnsoppdrag til riktig kvalitet og lavest mulig kostnad for våre kunder. Dette er spiren til at vi i 2023 startet et prosjekt som heter 5×5, der vi tok for oss de fem største innsatsfaktorene og hadde som mål å oppnå 5 % besparelse. Så da var det å bare sette i gang å jobbe, sier Rismyhr.
Samarbeid
Samtidig med å jobbe med driften speidet man etter muligheter i samarbeid med eierkommunene og andre, om man kunne oppnå bedre betingelser som storkunde, feks. på energi, kjøretøyer, innkjøp av kjemikalier, IKT, personal, økonomi og renhold samt ha felles avtaler på kartverk.
– Vi er liten organisasjon med fokus på vår kjernevirksomhet til selskapet, nemlig å transportere og rense avløpsvannet til eierne våre. Vi må være tett på kjernevirksomheten, , det øvrige kan vi samarbeide med andre om, understreker Rismyhr, som skryter av lagånden og innsatsen internt, mye takket være en stabil og løsningsfokusert arbeidsstokk over flere år.
Strukturert
Man har lagt til rette internt for å skape en kultur for å «lete» etter gevinster, som å lage faggrupper som identifiserte potensialet, etablering av struktur, ha en plan for oppfølging med klare oppgaver samt god internkommunikasjon.
Gjennomgangen av de 5 største kostnadsdrivende faktorene: Energi, kalk, aktivt kull, nutrinox og fellingskjemikalier viste nettopp at det var mye å hente.
– Skal man bli litt bedre dag for dag bør 5 % være oppnåelig. Vi har hatt som fokus at driftspersonalet primært skal være opptatt av hvordan de i hverdagen kan «justere anlegget» slik at de skal bli litt bedre – da sparer man strøm, kalk, PAX etc. Vi som jobber mer administrativt kan fokusere på å følge opp driften på en god måte + at vi har fokus på å få de beste innkjøpsbetingelsene. Dette går ikke bare på innkjøp men også hvordan vi bruker faktorene, en mer bevisst bruk av doseringskjemikalier for eksempel, forklarer Rismyhr, som anbefaler andre å ikke gape for høyt.
Start med fem
Å ta for seg de fem største enkeltutgiftene kan være et godt grep til å begynne med. Det bør ikke være for mye i starten, da man fort kan få fanget fullt. Da er det bedre å legge til ting efterhvert.
– Vi fortsetter å bruke metodikken der vi ser at den kan passe, for å oppnå store og små gevinster. Alle monner drar, avslutter sier Eirik Rismyhr, leder for Mira.
