Foto: Wiki

Kloakk kan drive jetfly

Verdens første kommersielle fabrikk som gjør menneskelig avfall til bærekraftig flydrivstoff (SAF*) er under planlegging.
Biodrivstoffselskapet Firefly planlegger å utvikle anlegget i Harwich, Essex, og håper å levere drivstoff innen 2028. Det er inngått en avtale med Wizz Air om å levere opptil 525 000 tonn SAF over 15 år.

0

Et nytt luftfartsselskap har utviklet en type jetdrivstoff laget utelukkende av kloakk. Kjemikere ved et laboratorium i Gloucestershire har omgjort avfallet til parafin.
James Hygate, administrerende direktør i Firefly Green Fuels, sa: “Vi ønsket å finne et råmateriale av virkelig lav verdi som var svært rikelig tilgjengelig. Og selvfølgelig er det rikelig med bæsj.”
Uavhengige tester av internasjonale luftfartsregulatorer har funnet at det var nesten identisk med standard fossilt jetdrivstoff.

Fireflys team jobbet med Cranfield University for å undersøke drivstoffets livssyklus karbonpåvirkning. Den konkluderte med at Fireflys drivstoff har et 90 % lavere karbonavtrykk enn standard jetdrivstoff. Hygate, som har utviklet lavkarbondrivstoff i Gloucestershire i 20 år, sa at selv om det nye drivstoffet kjemisk var akkurat som fossilbasert parafin, “har det ikke noe fossilt karbon, det er et fossilfritt drivstoff”. “Selvfølgelig vil energi bli brukt (i produksjon), men når man ser på drivstoffets livssyklus, er en besparelse på 90 % utrolig. Ja vi må bruke energi, men det er mye lavere sammenlignet med produksjon av fossilt brensel “, han la til.

Firefly-sjef James Hygate sa at kloakk var “en ekkel greie”, men “en fantastisk ressurs”. “Vi gjør kloakk til flydrivstoff. Jeg kan egentlig ikke tenke på mange ting som er kulere enn det,” la Mr. Hygate til.

SAFs produksjon innebærer å bruke omtrent 70 % mindre karbon enn konvensjonelt jetdrivstoff, men er flere ganger dyrere å produsere. Forsyningsselskapet Anglian Water har forpliktet seg til å levere biosolids – et produkt fra avløpsvannbehandlingsprosessen – til Firefly som en del av en innledende pilotfase.

Paul Hilditch, Chief Operating Officer i Firefly, sa at det var nok biosolider i Storbritannia til å tilfredsstille “halvparten av det pålagte SAF-behovet i 2030”. “Og ikke bare Storbritannia selvfølgelig. Hvor som helst i verden hvor det er mennesker, er det bæsj,” la han til. Firefly sa at det var i ferd med å få regulatorisk godkjenning for at systemet deres skal brukes til drivstofffly. Wizz Air kunngjorde også at de håpet å drive 10 % av sine flyvninger med SAF innen 2030.

Hun sa at det ville kreve en «opptrapping av SAF-produksjonen» og oppfordret beslutningstakere til å støtte investeringer. Regjeringen ønsker at minst 10 % av flyselskapets drivstoff i Storbritannia skal være laget av bærekraftige råvarer innen 2030.

*SAF (Sustainable air fuel)