Rask montasje: På grunn av lav vekt pr løpemeter kan plassering av rørene gjøres på en enkel måte, med 12 meter i slengen.

PE tar over for metall i kulvert

Titusener av kulverter over det ganske land er i ferd med å gå ut på dato. Særlig metallkulverter setter i mange tilfeller mennesker i fare på grunn av risiko for kollaps, men også betongkulverter tæres av tidens tann.

0

Det som ser ut til å tåle tidens tann og ytre påkjenninger best er PE kulverter, og ikke overraskende blir disse blir mer vanlige å foretrekke, ikke minst i store dimensjoner. Dette bekreftes av entreprenører VAnytt har vært i kontakt med. 

– Her legger vi 38 meter kulvert i dim 300 cm. Dette kommer i tre stykker, på 2 x 12,5 og en på 13 meter. Her er det oppdragsgiver som har valgt PE. For vår del er PE det letteste materiale å håndtere, sier Thomas Fjelldalselv ved Letnes Enteprenør, som har oppdraget å fornye veistrekningen Lyngstad Skole – Kjerknesvågen ved RN229 ved Inderøy i Nord-Trøndelag.


Imponerende dimensjoner: Fra venstre Thomas Fjelldalselv fra Letnes Entreprenør, Kari Karjalainen fra Uponor og Davis Letnes fra Letnes Entreprenør, under inspeksjon av rør ved fabrikken i Finland.

To stropper
Produktet som benyttes er Uponor ID3000 mm Weholite i PE100, som skjøtes sammen på stedet med Uponor skjøteløsning. Med en vekt på ca 500 kilo pr løpementer kan rørstykkene løftes på plass med en gravemaskin, men for sikkerhets skyld bruker man to maskiner og to stropper.
– Vi bruker omfyllingsmasser fra eget pukkverk i dette tilfelle, vi følger anvisninger fra produsent, forteller Fjelldalselv.
Oppdraget med å fornye veistrekningen innebærer ved siden av å rette ut svinger og legge kulvert istedet for bru – å bygge ny sykkelvei.
På veistrekningen er det betydelig trafikk av skolebarn, dette er en av grunnene til at man bygger sykkelvei.


Kontrollert: Den første av tre seksjoner er på plass, legg merke til utsparing i grus til skjøtestykke.

Besiktigelse
I forbindelse med prosjektet var entreprenøren på besøk ved fabrikken i Wasa for å besiktige fremstillingen av rørene. 
– Det var en overbevisende forestilling å se rørene bli fremstilt, de lages på bestilling etter mål, så dette blir alle tiders, sier Fjelldalselv.
På tross av vanskelige værforhold har arbeidene gått etter planen.
Det er Statens Vegvesen som er oppdragsgiver, og Uponor har bidratt med beregninger som garanterer for styrken.
– PE-materialet er unikt på den den måte at med riktig omfylling får man en selvbærende konstruksjon, nettopp fordi røret ikke er helt stivt vil det fordeler krefter tilbake i fyllingen.  Å fylle riktige masser på alle sider er derfor viktig, sier Sturla Ølstøren ved Uponor Infra. 

Stålkulvert kollapser Adressa.no 15 April 2015 
Ny PE kulvert på plass etter kritisk veikollaps