God kontroll på overvannet: F.v. Tor Bjørnsen (Hæhre), Berit Bye Wilhelmsen (Multiconsult), Lars M. Kolstad (Statens Vegvesen) og Per Ivar Magnussen (Statens Vegvesen)

Nå bygges den hensynsfulle veien

Nye E18 fra Ørje til Riksgrensa er et eksempel på vellykket planlegging og bruk av nye løsninger for å løse lokale utfordringer. Gode overvannsløsninger og hensyn til landskap og våtmarker bakes inn i en sikker og positiv kjøreopplevelse.

0

Vegvesenet har lenge hatt en kjøreregel for å vise hensyn til natur og miljø ved bygging av veier. Gode passasjer for vilt over, vandrende fisk i kulvert under, til og med amfibier blir tatt hensyn til. Ved bygging av ny E18 fra Ørje til Riksgrensen mot Sverige er det øyenstikkerne som har fått forkjørsretten.


Øyenstikker fra Stormosen, se tekst

Veien i landskapet
Indre Østfold er et intimt og smålåtent, vekslende landskap, preget av våtmarker, tjern og småkupert terreng. Indre Østfold ligger dessuten i en klimagrense der en kan forvente rikelig med nedbør og vekslende temperaturer vinterstid.
I sentrumsområdene av Ørje ønsket man at veianlegget skulle henge sammen med omgivelsene og ikke være en stor barriere for beboere i Ørje. Veihøyden måtte derfor tilpasses eksisterende lokalveinett, og var derfor bestemt på forhånd.
– Overvannshåndteringen i Ørje sentrum var utfordrende; med flatt terreng, høy grunnvannstand og høy vannstand i sjøene Rødnessjøen og Helgetjern. Dette var grunnen til at vi tidlig begynte å tenke på isolerte overvannsystemer, sier sivilingeniør Berit Bye Wilhelmsen hos Multiconsult til VANytt. 

Preisolert overvann
Stedlige forhold og et ønske om selvfallsløsning førte til at man ønsket å legge overvannsnettet i sentrumsområdene som isolerte rør. Tidlig i planarbeidet spilte man inn et ønske til leverandørene om å se på et alternativ til isolering av overvannsrør med plater. To firmaer responderte på utfordringen; Isoterm og Norsk Wavin. Etter en dialog over tid kom man opp med et preisolert overvannsrør. Dette er en helhetlig og robust løsning som også forenkler jobb for entreprenør under leggingen. Wilhelmsen berømmer de to leverandørene for en offensiv innstilling, og oppdragsgiver Vegvesenet som er åpen for nytenkning.
– Som konsulent har man en unik mulighet til å påvirke løsninger, og dette prosjektet har vist at man med godt samarbeid kan komme frem til nye gode løsninger, sier Wilhelmsen.



Vann og is
De siste årene har som kjent overvann kommet mer i fokus, og det er viktig med et velfungerende overvannshåndtering også vinterstid.
Erfarne driftsfolk hos Vegvesenet hadde tidlig i prosektet en henstilling om at at grøfter måtte utformes for å unngå igjenslamming og oppbygging av is. 
I tillegg til overvannsnettet i bakken valgte man derfor å gå for noe dypere grøfter enn det som er vanlig praksis for lukkede overvannsløsninger.
– Vi endte opp med en kombinert løsning, et lukket, isolert overvannsnett, samtidig som man ga nok rom for å håndtere større vannmengder i åpne grøfter for å unngå vann i veibanen, sier Wilhelmsen.
 
Øyenstikkere
Nettopp i skjæringspunktet med terrenget blir det også tatt viktige hensyn til det biologiske mangfoldet. Hele 24 av i alt 48 arter i Norge holder til området Brutjerna – Stormosen.  Disse jakter som kjent andre insekter i lufta, i høy hastighet. 
– For at biler og øyenstikkere ikke skal kollidere er det valgt bro i stedet for fylling over Stormosen myr, slik at øyenstikkerne kan passere fritt under veibanen, og for å ikke bryte forbindelsen mellom Brutjerna og Stormosen, sier oppdragsleder Wibeke Norris hos Multiconsult.
Berit Bye Wilhelmsen understreker at det naturligvis er sikkerhet og funksjonalitet for veien som er hovedmålet med utbyggingen ved at man blant annet bygger toplanskryss og midtdeler. Men innenfor dette er det stor grad av handlingsrom og mange løsninger å velge mellom. Løsninger som gjør at man kan bygge så hensynsfulle veier som mulig med gode tverrfaglige hensyn.



Saltet vei
– Ved planlegging av denne strekningen har kunden ambisjoner om å ta alle hensyn. Et eksempel er at vi har lagt ny E18 bort fra to økologisk viktige tjern. Dette er for å skåne tjernene for saltpåvirkning fra veien.
Wilhelmsen synes det er interessant å kunne følge opp prosjektet under bygging. 
– Å se hvordan prosjektet blir i praksis er stimulerende, og kunne formidle idéene til den utførende part er også en sikkerhet for at det blir slik man har tenkt. Det er også nyttig å lære om anleggsgjennomføring og få et innblikk i hvordan entreprenør jobber. Det kan man ta med seg tilbake til planarbeidet.


Preisolerte rør i overvannssystem

Tverrfaglig rådgiver
Multiconsult er hovedkonsulent på veistrekningen fra Ørje til Riksgrensa, en strekning på til sammen 6,6 kilometer. I prosjektet har Multiconsult det flerfaglige ansvar, men egne folk inne i prosjektet på ytre miljø, konstruksjon, landskap, elektro, geoteknikk, konstruksjon, støy og VA-teknikk.
En naturlig del av prosjekteringen har vært å arbeide i 3D under planleggingen, ikke minst i forhold til massebalanse og koordinering mellom fag. Dette har også vært et godt verktøy for å presentere ulike forslagene underveis i planleggingen. 3D modell brukes også som stikningsdata under bygging, og entreprenør har ipader med seg ut i arbeidet.



Sterk på VA
Wilhelmsen er den del av Multconsults VA-miljø, som er lokalisert til Oslo-avdelingen på Skøyen, der det arbeider 33 VA-ingeniører. 
I tillegg har medarbeidere fra Østfold kontoret i Fredrikstad vært inne på utforming av brokonstruksjoner, og DOF fra Spania har prosjektert Norgesporten bru.
– Prosjektet er stimulerende og spennene, vi har tatt dette fra A og skal følge det til Å. Prosjektet er preget av et godt samarbeid med både oppdragsgiver og hovedentreprenør Hæhre. Det skal bli spennende å kjøre strekningen til slutt, det skjer til sommeren neste år, sier Wilhelmsen.