Skal satse videre i Norge

Både ledelse, ansatte, østerrikske eiere og lokalbefolkningen har stor tro på at sterk innovasjonskraft med basis i norsk produksjon skal gi livsviktig verdiskaping også i de neste 50 åra.

0

I hjembygda Surnadal hadde rørprodusenten like godt leid hele kulturhuset og invitert alle og enhver til tapas, kake og en fotoutstilling fra bedriftens 50-årige historie. I tillegg til en lang rekke av prominente gjester, ble også bygdefolket trukket fram av administrerende direktør Kjell Larsen.

  Det er dere som skaper vårt omdømme. Det handler om hvordan dere omtaler oss rundt middagsbordet når barna hører på, og i andre sammenhenger. Som bedrift er vi avhengig av dere, og vi trenger dere enda mer i tiden som kommer, sa en feststemt Larsen, som også hadde invitert på fabrikkbesøk.

Har gjort spådommen til skamme
Rørbedriften ble startet av gründeren Martin Botten i 1969 og videreutviklet av sønnen Jon Einar. Bedriften vokste raskt og ble i løpet av et par tiår en betydelig europeisk aktør innenfor produksjon av plastrør. Derfor var det stor lokal skepsis da rørprodusenten ble kjøpt av østerrikske Wienerbeger i 1999.

– De spådommene har våre ansatte gjort til skamme, sa Larsen, som også roste eierne for satsingen som har gjort Pipelife Norge til et utstillingsvindu for hele konsernet innenfor både bærekraft, produktutvikling, og effektivitet.

Etter at bedriften ble en del av Wienerberger-konsernet har videreutviklingen av de norske fabrikkene i Surnadal og på Stathelle fortsatt. Nå er det planer også for fabrikken på Ringebu, som ble innlemmet i Pipelife Norge AS etter oppkjøpet av Isoterm AS i fjor.

– Nå ser vi framover. For å innfri fremtidige krav fra både kunder og myndigheter, har vi de siste årene satset sterkt på bærekraft i alle deler av vår produksjon. Sammen med en sterk satsing på digitalisering, skal det sørge for at vi vil være tilstede i minst 50 år til, sa Larsen, som ser ei lysende framtid for bedrifta.

Ros fra konsernledelsen
Tilstede på jubileumsfeiringen var også CEO i Wienerberger AG, Heimo Scheuch. Han ankom direkte fra Wien, sammen med flere andre representanter i konsernledelsen for å være med på jubileumsfesten. I sin tale til de flere hundre frammøtte understreket han Pipelife Norges betydning som arbeidsgiver og som katalysator for den økonomiske utvikling i regionen.

– Vi sysselsetter i dag mer enn 250 personer ved våre tre norske fabrikker. Med våre dyktige og motiverte ansatte ønsker vi å ivareta og utvide vår posisjon som markedsleder innen plastrørsystemer ved å fokusere sterkt på bærekraftige og digitale løsninger. Dette er en del av løsningen for å møte utfordringene med klimaendringer og mer nedbør, sa Scheuch.

Ledende i det grønne skiftet
– Med mål om å oppnå en bærekraftig sirkulær økonomi bruker Wienerberger i økende grad resirkulerte materialer i sin plastrørproduksjon. Vi har allerede overskredet målet for 2020 om å bruke minst 70 kilo resirkulerte råvarer per tonn produserte produkter, sa Scheuch, som roste Norges og Pipelifes fokus på bærekraft.

– Norge som nasjon er ledende i det grønne skiftet, og Pipelife Norge er ledende i sin bransje. Men vi må fortsette og få flere med oss. Ikke minst arbeider vi med å få omsatt politikerne og andre sine gode intensjoner til praktisk etterspørsel etter våre miljøvennlige produkter. De endringene vi står overfor krever rask og besluttsom handling, sa Scheuch.

Har investert over én milliard i Norge
I løpet av de siste 20 årene har Wienerberger investert over én milliard norske kroner i Pipelife Norge og rørprodusentens tre fabrikker i Surnadal, på Stathelle og Ringebu. I denne perioden er det skapt rundt 60 nye arbeidsplasser og innbetalt 860 millioner kroner i skatter og avgifter. I samme periode ble det produsert totalt 600 000 tonn rør og rørdeler.

Det norske oljefondet eier fire prosent av aksjene i børsnoterte Wienerberger AG.