Rekordjobb til datter av Skanska

0
Bård Nakjem (M&D), Anne Mürer (M&D), Thomas Kalleberg (SVV), Øyvind Utne Larsen (M&D), Frank Sarastuen-Kleven (WSP Norge)

Nordbytunnelen er en 3850 meter lang toløps tunnel med to felt i hver retning, og Smiehagentunnelen er en 892 meter lang ettløps tunnel med to felt i en retning. Tunnelene ble åpnet i henholdsvis 1993 og 1999 og skal nå fullstendig rehabiliteres slik at de tilfredsstiller tunnelforskriften.

– Vi er meget godt fornøyd med å ha vunnet denne kontrakten. Det er det største prosjektet vi noensinne har tatt på oss, men vår relasjon til byggherren, kompleksiteten i prosjektet, samt våre tilgjengelige ressurser, gjør at prosjektet passer optimalt inn i vår prosjektportefølje, uttaler Anne Mürer, administrerende direktør i Marthinsen & Duvholt.

I Nordbytunnelen skal både brannsikring og bergsikring forbedres. I Smiehagentunnelen blir hele vegdekket skiftet ut, og overvann- og drensledninger blir reparert. Dessuten skal det etableres et nytt renseanlegg som skal ta vann fra begge tunnelene og fra Vassumtunnelen som inngår i riksveg 23.

Alt av arbeid skal primært utføres i et løp om gangen, med trafikk i det andre løpet. Det aller meste av arbeidet vil utføres som nattarbeid. Det blir dessverre nødvendig å stenge hele nordgående løp hele døgnet i en 12 uker lang periode høsten 2017 og hele sydgående løp en 9 uker lang periode høsten 2018.

Anbudskonkurransen ble gjennomført i henhold til to-konvoluttsystemet. Ved evalueringen telte pris 70 prosent, mens de øvrige 30 prosentene ble delt likt på oppdragsgjennomføring og oppdragsorganisasjon.

Byggestart blir august 2017 og prosjektet skal være ferdig overlevert i februar 2019.