Åpnet for sent – og stengte for tidlig

Å tilpasse seg kundens arbeidsrytme er en dyd av nødvendighet som har gitt gevinst. Andelen av omsetningen og antall kunder som handler nettet er i vekst, samtidig som omsetningen butikk øker. Heidenreich har også forventninger til nytt verktøy-konsept.

0

For en tid tilbake fikk man klare meldinger om at butikkene stengte for tidlig. Håndverkere har i dag i stadig økende grad en tendens til å strekke ut arbeidsdagen i begge ender.

Kai Johnsen

Forsøk

I fjor satte man derfor igang en forsøksordning i blant annet butikken på Nyborg i Bergen og Haslevangen i Oslo. Heidenreich på Nyborg har heretter åpent kl. 06.00- 18.00 mandag – fredag, mens Haslevangen har utvidet sin åpningstid til kl. 18.00 mandag- torsdag. 

– Så langt har vi fått svært positive tilbakemeldinger fra kundene, så vi ser på muligheten for å innføre dette for flere butikker og steder. De positive tilbakemeldingene fra kundene går på at de starter tidlig og kommer seg raskere i sving, og unngår den verste køen gjennom byene. Lengre åpningstider på ettermiddagene gjør at de kan handle inn det de trenger til neste dag på vei hjem, forklarer Kai Johnsen, salgssjef VVS i Heidenreich.

Dette stemmer også med personalet hos Heidenreichs observasjoner. De siste årene har man flere steder sett kundene sitte i bilen og vente utenfor allerede før man åpner kl. 07.00.

– Vi må tilpasset oss kunden, og gjøre det enkelt for våre kunder å handle med oss – uansett når på døgnet. Dette er en dyd av nødvendighet, og noe vi selvsagt tok tak i. Stadig fler av Heidenreichs butikker åpner nå kl. 06.30, forteller Johnsen.

Nettet vokser

Et annet område man også ser at det har vært endringer er selve handlemønsteret, dvs når på døgnet det er ay kundene gjør innkjøp. 

– Vi ser det jo innen varehandelen, den som ønsker å selge må tilpasse seg til kundens døgnrytme og finne løsninger som gjør det enklere for kunden å handle, forklarer Johansen.

Mange av Heidenreichs kunder ser nettopp store fordeler med å kunne bestille varer når det passer de best. Derfor er også netthandel blitt viktigere. Ikke minst kan det i mindre firmaer være vanskelig å kombinere det å være ute og jobbe med det å få bestilt varer i tide. Trolig gjør man dette ved dagens slutt etter at man har fått listene fra andre kolleger på andre byggeplasser. Da kan det være kjekt å ha mulighet til å legge inn en bestilling for de neste dager.

– Med netthandel jobber tiden for kunden. Den er åpen 24 timer i døgnet og har dessuten gode ordrestopptider. Det betyr i praksis at man på mange steder kan bestille varer på ettermiddagen og få de levert tidlig neste morgen. Dette er en service våre kunder setter veldig stor pris på, sier Johnsen.

Utenom

Det er naturlig at kunden til tider får henvendelse om hasteoppdrag utenom ordinær arbeidstid. Dette medfører et behov for å få tak i produkter også utenom åpningstid. Heidenreich har derfor en vakttelefon, som går ut på at utenom ordinær åpningstid kan kunden ringe denne. Kunden kan så kjøre til avtalt Heidenreich butikk og få ut varene som han trenger. For denne tjenesten belastes kunden for et servicegebyr.

– Ikke sjelden er er sluttkunden villig til å betale ekstra for å ordnet et problem der og da. Samtidig som det å vente til neste dag kan medføre ekstra kostnader for sluttkunde. Oversikt over nummer til vakttelefon finner man under den enkelte butikk på Heidenreich sin nettside heidenreich.no. Vi vet også at noen kunder ringer direkte til sin kontaktperson i Heidenreich og får hjelp utenom åpningstid. Dette er  en ekstra service som våre kunder setter stor pris på, forteller Johnsen.

Verktøykonsept

Heidenreich har i forbindelse med den nye satsingen på utvidede åpningstider klart å skape vekst i andelen kunder og omsetning som går via netthandel, samtidig øker omsetningen i butikkene.

Heidenreich har kommet med et nytt og oppgradert sortiment innen verktøy.

– Våre butikker er et av våre viktigste konkurransefortrinn og vi satser på videre utviklingen av disse. Både når det gjelder sortiment, fagkunnskap hos de som jobber i butikk og ikke minst servicenivå. Jeg er stolt av mine kollegaer i butikk og den jobben de gjør hver eneste dag. Jeg vil også tipse om en en viktig satsning som vi har gjort i flere av våre butikker nå i vår – et nytt og oppgradert sortiment innen verktøy. Dette har vært et sterkt ønske fra våre kunder, og dermed har vi også fått på plass et helt nytt verktøy-konsept. Vi ønsker også våre kunder en riktig god sommer, sier Kai Johnsen, salgssjef VVS i Heidenreich.